Ford Zakspeed Capri Grupp 5


Tack vare spektakulär racing, toppförare och den senaste tekniken är det tyska touringcar-mästerskapet (DTM) en av de få touringcar-mästerskap på nationell nivå som kunnat dra en internationell skara av fans. DTM har sitt ursprung i DRM (Deutsche Rennsport-Meisterschaft) i vilken grupp 5-bilar (siluett-formelbilar) deltog i två klasser under sjuttio- och åttiotalet. Från första början dominerades klass 1 (över 2000 cc) av Porsche 935 Turbo och klass 2 (under 2000 cc) av BMW 320.

Ford hade under det tidiga sjuttiotalet tävlat, med stor framgång, med sin modell Ford Capri MKII i ETC (European Touringcar Campionship). Satsningen drevs av Fords fabrik i Köln, men tyvärr drogs den tillbaka 1975 och kvar var endast Zakspeeds Ford Escort som tävlade i ETC och DRM.

Under 1977, när Ford Capri MKIII tagits fram ville dock Ford tillbaka in i standardbilsracingen och med förhoppningar om att kunna bryta BMW:s dominans i den lilla klassen utvecklade Ford i sammarbete med den tyska bilförädlingsfirman Zakspeed en racingvariant av sin Ford Capri Turbo 1978. Caprin hade en turbomatad 4-cylindrig Ford DOHC-motor som Zakspeed hade lyckats plocka hela 380 hästkrafter ur trots den lilla cylindervolymen på endast 1427 cc. Med en låg och bred karossdesign utvecklad efter omfattande aerodynamiska tester och genom att konstruera en rörram i aluminiumlegering och kaross i kolfiber (FRP) hade Zakspeed lyckats ta fram en bil som inte vägde mer än 790 kg.

Zakspeed-caprin gjorde sensationell debut i DRM 1978, med Hans Heyer bakom ratten tog den pole position i sitt första race. I sin första fulla säsong 1979 dominerade Caprin klass 2 med imponerande 8 vinster av 11 möjliga.

Under slutet av säsongen 1979 introducerade Ford en 1745cc motor för att ta upp kampen med Porsche i klass 1. De ställde upp i den sista deltävlingen för året på Hockenheim och bilen visade sig vara fullt kapabel att ta sig an Porscharna trots att de hade nästan 200 hästkrafter mer ut ur sina motorer. Caprin med den nya större motorn gav ca 600 hästkrafter medan Porscharna utvecklade imponerande 800 hästkrafter. Det som gjorde att Forden, trots sin svagare motor, kunde hänga med var den bättre utvecklade aerodynamiken samt den låga vikten. Ford bestämde sig därmed för att ställa upp i båda klasserna under nästkommande år.

Klaus Ludwig anslöt sig 1980 till Ford för att ta upp kampen med Porsche. Tyvärr så utbröt diskussioner om bakvingen på Caprin som senare också förbjöds och Klaus blev av med ett antal poäng han kört in under början av säsongen. Man utvecklade bilens ”groundeffect” istället men nådde aldrig några större framgångar och hade som bäst en tredjeplats under senare delen av säsongen.

Tre uppgraderade, 460 hästkrafter Capri turbo ställde upp i klass 2 1980 med den svarta, D&W-sponsrade Caprin (se bilder överst på sidan) rattad av K. Niedzwiedz bäst placerad av de tre med 2 vinster och 4 andraplatser. Detta räckte dock inte mot Hans Heyer som vann mästerskapet nu körande för Lancia.

1981 Tog Klaus Ludwig hem mästerskapet med Caprin i klass 2 med imponerande 10 vinster av 13 möjliga. Caprin fortsatte att tävla under ytterligare två säsonger men tog aldrig hem något ytterligare mästerskap.

Efter vissa regeländringar i DRM började Zakspeed fokusera på andra racingserier och utvecklade bland annat en modell av Ford Mustang för den Amerikanska IMSA-serien. Mustangen var egentligen till största delen en utveckling av den gamla Ford Capri Grupp 5 höljd av en Mustangkaross. Man gjorde även ett misslyckat försök med Caprins motor i Formula 1.

Data för Ford Zakspeed Capri Gr. 5 klass 2:

Motor:
Ford Cosworth BDA fyra cylindrar, aluminiumtopp med 16 ventiler. utrustad med KKK turbo med laddtryck på 1.5 bar. Cylindervolym 1427cc (80mm diameter x 71mm slaglängd)

Effekt: 380 bhp vid 9000 rpm

Bränslesystem: Bosch injection, mekaniskt

Chassi:
Rörramschassi i aluminiumlegering. Kevlar 49 karossdelar med Caprins originalcockpit i stål. MacPherson hjulupphängning. sidomonterade vatten- och oljekylare, dubbla frontmonterade intercoolers.

Dimensioner: Hjulbas 2560mm, Längd 5060mm, Bredd 1980mm, Höjd 1150mm.

Vikt: 790kg

Prestanda: 270-280 km/h

Källor:
Tamiya
Great Racing Cars