BMW 320i Grupp 5 Jägermeister


Efter att ha dominerat European Touring Car Championship (ETC) 1973 – 75, var BMW redo att ta sig an en ny utmaning. 1976 startades en ny klass med världsmästerskap som kallades Grupp 5 och denna klass gav den perfekta utmaningen.

Under sin premiärsäsong gav Grupp 5 ett ovanligt tillfälle att se touring car-mästarna BMW ta sig an sina landsmän, rivalerna och sportbilsmästarna Porsche. Porsches fabriksteam tog hem den första titeln i Grupp 5 med BMW vinnande 3 av de sju tävlingarna.

Med förhoppningar om en revansh introducerade BMW sin modell 320i grupp 5-bil följande år. Bilen var rejält ombyggd jämfört med sitt originalutförande. Bland annat hade motorn bytts ut mot en specialutvecklad 4 cylindrig tvålitersmodell för formel-racing. Extrem reducering av vikten hade bantat originalmodellens vikt på 1050 kg till låga 790 kg för grupp 5-bilen. För att förbättra aerodynamiken hade iögonfallande, överdimensionerade fram- och bakskärmar monterats, samt frontspoiler och bakvinge vilket gav bilen ett aggresivt utseende. Även om BMW inte lyckades besegra den ökända Porsche 935 Turbo så kunde de ändå bärga tvåliterstiteln 1977.

Under 1977 fanns ett flertal olika team med BMW 320i. Bland annat körde Ronnie Peterson ett antal tävlingar i BMW:n under säsongerna 77-78, dock inte med samma team och sponsor. Samma år var bilen mycket framgångsrik i det tyska standardvagnsmästerskapet med fabriksföraren Hans-Joachim Stuck bakom ratten.

Hans som samtidigt tävlade med Bernie Ecclestones formel 1-team i en Brabham BT 45 Alfa Romeo V12.

Kombinationen av den aggresiva designen och den orangea färgen från dess huvudsponsor, Tyska alkoholtillverkaren Jägermeister har gjort den till en klassisk bil från sjuttiotalets racingera.

Data om bilen:

Trimmning
Tillverkningsland: Tyskland
Tillverkningsår : 1977
Motor : BMW
Motortyp: L4
Kamaxlar : 2
Ventiler/cyl: 4.0000
Kompression: 11,2
Cylinderdiameter : 89.200
Slaglängd : 80.000
Motorvolym (cc): 1998
Effekt (vid varvtal): 298 HP/9250
Vridmoment: 255 Nm/7500

Motorstyrning
Tändsystem : Bosch
Bränslesystem: Kugelfischer f.i.

Chassityp
Karosstyp: 2-dörrars sedanDesign
Främre hjulupphängning: ”coil, MacPherson”
Bakre hjulupphängning: ”coil, independent”
Stötdämpare: Bilstein
Motorplacering: front
Hjulbas (mm): 2563
Spårvidd fram (mm): 1520
Spårvidd bak (mm): 1630
Vikt (kg): 790
Drivning: Bakhjulsdrift
Antal växlar: 5
Växellåda : Getrag
Bränsletank volym (liter): 70
Bromsar: Ate
Bromstyp fram: skivor
Bromstyp bak: skivor
Fälgar fram: 11 x 16
Fälgar bak: 12,5 x 16
Däck : Goodyear
Däckdimensioner fram: 10.0/23.5-16
Däckdimensioner bak: 12.5/25.0-16
Max hastighet (kph): 245

Källor:
Tamiya
The Official Ronnie Peterson Website
The Gaffer