Prins Bertil – Motorprinsen


Själv köpte han en Bugatti, m 35 C i Paris på 1930-talet. Den här sportvagnen var extrem för sin tid och var faktiskt det segerrikaste märket i Europas Grand Prix-lopp under 1920- och 30-talet. Just Bugattis bilar upptar ett stort kapitel i den europeiska (och svenska) bilsportens förkrigshistoria.

Prins Bertil i en Bugatti, modell 43. Ja, det franska sportbilsmärket var den svenske ”motorprinsens” favoritvagn.

Prins Bertil var engagerad i motorsporten långt före kriget. När andra världskriget bröt ut ”övervintrade” det unga bilsportförbundet SVEMA hos KAK på Blaiseholmen i Stockholm. Efter kriget gällde det att få igång såväl förbundet som en organisation för bilsporten. Det blev KAK som än engång tog tag i bilsportfrågorna och organiserade förbundet. Ordförande: Givetvis prins Bertil hade stor erfarenhet av sporten.

– Han betydde oerhört mycket för SVEMA och svensk bilsport under decenniernaefter krigsslutet, säger alla de som jobbade tillsammans med honom under 1940-, 50- och 60-talet.

Och så var det det här med Bugatti-vagnarna. 1936 segrade en svensk vid namn Monsieur Adrian i ett racerlopp i Paris utkanter. Just det, det var prins Bertil i sin Bugatti 35 C. Tävlingspsedonymen använde han för att få vara lite anonym och så att säga köra på samma villkor som konkurrenterna.

 

Källa:
Artikel publicerad i Årets bilsport 85-86
Årets bilsport AB förlag, Morgan Björk